Buikvet verliezen? Tips en adviezen

afvallen

Negentig procent van de mensen die ik begeleid tijdens het afvallen geeft aan graag wat meer van hun buikvet af te willen. Voorheen werd er altijd gedacht dat je zelf niet kon bepalen waar je zou afvallen en dat je dus maar moest hopen dat het vet ook van je buik af zou gaan. Goed nieuws: deze mythe blijkt achterhaald!

Twee soorten buikvet

We hebben twee soorten buikvet, het vet dat we opslaan direct onder de huid (het rolletje dat zo vervelend over je broek hangt) en het vet dat we opslaan dieper in ons lichaam tussen de organen. Ook wel visceraal vet genoemd. Dit visceraal vet heeft als functie onze organen te beschermen als een soort stootkussentje. Echter als je te veel vet opslaat tussen je organen kan dit je risico op hart- en vaatziekten en diabetes flink verhogen. Dit komt doordat dit vet o.a. hormonen en ontstekingseiwitten aanmaakt. Daarbij komt dat wanneer je te veel vet rond je organen hebt deze organen zelf ook minder goed gaan functioneren.

Neem bijvoorbeeld de lever. Dit is een heel belangrijk orgaan omdat hij je lichaam ontgift. Een te vette lever ontgift veel minder goed en produceert ook nog eens veel meer ongezond cholesterol. Het buikvet dat direct onder de huid wordt opgeslagen geeft minder risico’s, maar wordt vaak wel als ‘storend’ of minder mooi ervaren. Voldoende redenen dus om te zorgen dat beide soorten buikvet binnen de gezonde marges blijven/komen.

Wanneer heb je teveel buikvet?

Misschien vraag je je af wat de gezonde marges zijn? Je kunt buikvet op verschillende manieren meten. Thuis kun je heel gemakkelijk je middelomtrek meten. Hiervoor heb je alleen een meetlint nodig. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.
Voor vrouwen zou dit tussen de 68 en 80 cm moeten zijn. Voor mannen tussen de 79 en 94 m.

Buikvet verliezen doe je zo
Bij deze meting meet je zowel het vet direct onder de huid als het visceraal vet.

Om alleen het viscerale vet te meten heb je een bioimpedantie weegschaal nodig. Dit is een weegschaal die aan de hand van een klein stroomsignaaltje dat door je lichaam gaat, kan meten hoeveel visceraal vet je hebt. Helaas kun je dit niet meten met een gewone weegschaal. Hiervoor kun je het beste een afspraak maken met een voedingscoach of diëtist. In mijn praktijk werk ik met een bio-impedantie weegschaal.

Drie tips om buikvet te verliezen

Zoals eerder al aangegeven kun je een aantal dingen doen om gemakkelijker buikvet te verliezen, namelijk:

1. Beweeg voldoende, buikspieroefeningen alleen zijn niet voldoende!
Het is een fabel dat je door het doen van veel buikspieroefeningen buikvet gaat verbranden. Combineer liever cardiotraining (trainingen waarmee jij je hartslag verhoogt) met krachttraining. En train hiermee vooral ook de grote spiergroepen zoals de spieren in je rug en benen. Hoe meer spiermassa je hebt hoe meer je verbrandt, ook als je stilzit!

2. Zorg voor een goede nachtrust
Een goede nachtrust is van essentieel belang om de aanmaak van verschillende hormonen in balans te houden, waaronder het hormoon cortisol. Ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd. Wanneer je cortisolspiegel te hoog is, is de kans groter dat je vet gaat opslaan op je buik. Ook blijkt uit onderzoek dat je meer lekkere trek hebt wanneer je te weinig slaapt. Op tijd naar bed dus.

3. Eet minder koolhydraten
Buikvet wordt voornamelijk aangemaakt uit een te veel aan koolhydraten dat we binnen krijgen via de voeding. De snelste manier om van je overtollige buikvet af te komen is het volgen van een koolhydraatarm en eiwitrijk dieet. Voldoende eiwitten zijn hierbij belangrijk om te voorkomen dat je naast vet ook spiermassa verliest. Juist doordat je alleen vet verliest en geen spiermassa, val je gemakkelijker af op de plekken waar je wilt afvallen. In dit geval je buik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *