Afvallen met een eiwitdieet

dieet

Afvallen met een eiwitdieet, ook wel een proteïnedieet, kan helpen tijdens het afvallen. Eiwitten zijn erg belangrijk voor ons lichaam. Zonder de juiste hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen, kan erg ongezond zijn tijdens het afvallen. Een eiwitdieet is een dieet zonder hongergevoel. Wel is het belangrijk dit op de goede manier te doen.

Eiwitdieet

Eiwitten kunnen je stofwisseling (ook wel metabolisme) versnellen. Dat komt omdat eiwitten langzaam verteerd worden. Ter gelijke tijd verbrand je dagelijks calorieën zonder enige inspanning te leveren. De reden waarom ze er voor zorgen dat je geen hongergevoel hebt is, omdat eiwitten een deel van je eetlust beperken. De eiwitbehoefte is verschillend per persoon, maar gemiddeld haal je 35% van je energie uit eiwitten. Normaal gesproken haal je je energie uit koolhydraten, maar door de eiwitten die je binnenkrijgt worden nu je vetreserves verbrand. Daardoor zal je sneller afvallen. Een ander pluspunt aan de hoeveelheid eiwitten is dat je spiermassa blijft behouden. Je kunt dus eenvoudiger minder eten en je krijgt minder calorieën binnen.

Jojo-effect

Eiwitdieet, het woord zegt het al, dieet. Het is een tijdelijke aanpassing in je voedingspatroon. Het komt vaak voor dat je een jojo-effect krijgt. De kilo’s komen er dan zo weer bij en je bent weer terug bij af. Vaak komt dit doordat de levensstijl niet is veranderd. Het is van belang om na een eiwitdieet ook je dagelijkse voeding aan te passen en meer te gaan bewegen. Zo behoud je het gewenste effect.

Voor- en nadelen van het eiwitdieet

Even op een rijtje. Voordelen:

  • Je kunt snel al gewicht kwijtraken als je dit op een gezonde manier doet
  • Nauwelijks tot geen hongergevoel
  • Je blijft je spiermassa behouden
  • Het kan tevens zorgen voor een mooie en egale huid
  • Ook heb je relatief weinig last van een schommelende bloedsuikerspiegel

Mogelijke nadelen zonder professionele begeleiding:

  • De kans op een jojo-effect.
  • Weinig variatie in je voeding, daarom is een gezonde voeding van belang
  • Je krijgt wat minder energie binnen, daardoor kan je wat sneller moe zijn
  • Zelf moet je wel enige doorzettingsvermogen en discipline tonen

Tips en begeleiding

Bij het eiwitdieet is het belangrijk om voldoende groenten binnen te krijgen en (persoonlijke)begeleiding in te schakelen. The Slim Company biedt deze hulp! Iris van Kralingen, eigenaresse en voedingscoach kan jou helpen met afvallen op een gezonde manier. Heb je bijvoorbeeld diabetes of een voedselallergie? Ook dat is geen probleem. Neem nu contact op via info@slimcompany.nl of bel op 06-30011863.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *